Strona Główna O nas Aktualności Kontakt
TRASA ŁAPINO REKONSTRUKCJE HISTORYCZNE GALERIE
WYCIECZKI
WYCIECZKI SZKOLNE
GRUPOWE INTEGRACJE
są tory, nie ma drezyn?
nasze drezyny
prawo jazdy na drezynę
wstęp
kategoria A i B
kategoria C
kategoria D i E
10 lat temu... i więcej :)
KATEGORIA C

Posiada kat. B. Z wyczuciem pomaga w prowadzeniu drezyny, potrafi bezpiecznie wysiąść i wsiąść na drezynę w ruchu, umie unieruchomić drezynę, a w czasie jazdy informuje o dostrzeżonych przeszkodach na torze. Rozumie i umie zastosować zdalne komendy nadawane wzrokowymi i słuchowymi sygnałami Rd1, D0, D1, Rp5, Rp11, Rp12, Rp14 oraz zna znaczenie wskaźników Wz1-Wz3, W4, W6, W6a, W17.


-z wyczuciem pomaga w prowadzeniu drezyny, czyli nie ciągnie drążka gdy trzeba go pchać i zatrzymuje pojazd w określonym miejscu :)


-potrafi bezpiecznie wysiąść i wsiąść na drezynę w ruchu - oczywiście przy bezpiecznej prędkości do 3 km/h.


-umie unieruchomić drezynę - unieruchomić za pomocą płozy hamulcowej lub zwykłego kamienia


-w czasie jazdy informuje o dostrzeżonych przeszkodach na torze - czyli nie śpi podczas jazdy i potrafi w porę ostrzec załogę przed ewentualnym zagrożeniem (np. krzaki w skrajni)


-Sygnał Rd1 "Nakaz jazdy"
Sygnał dawany białą okrągłą tarczką z zieloną obwódką przez dyżurnego ruchu. Tarczką należy poruszać w pionie.

D0
D1
-Sygnał D0 "Za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania"
Oznacza, że zbliżamy się do tarczy D1 "Stój" i będzie wymagane zatrzymanie drezyny.




-Sygnał D1 "Stój"
Należy bezwzględnie zatrzymać się przed tarczą.
Z reguły ta czerwona tablica stoi na środku toru, lub zamontowana jest na bramach, więc ciężko przed nią się nie zatrzymać.
-Sygnał Rp5 "Hamować"

-------- -------- --------


Trzy długie, szybko po sobie następujące tony dawane syreną, trąbką lub gwizdkiem. Bezwzględnie należy się zatrzymać.




-Sygnał Rp11 "Wsiadać"

--------


Sygnał dawany przed odjazdem pociągu. Należy zająć miejsca na drezynach.




-Sygnał Rp12 "Gotów do odjazdu"
Podniesienie chorągiewki sygnałowej przez drużynę konduktorską (szefa drezyny) informujące o gotowości do odjazdu.




-Sygnał Rp14 "Odjazd pociągów pasażerskich"
Podniesienie ręki przez kierownika pociągu (szefa konwoju drezynowego) i wypowiedzenie słowa "Odjazd". Po tym sygnale można ruszać.




Wz1
Wskaźnik Wz1 "Zwrotnica nastawiona w kierunku prostym. (...) Jazda na ostrze lub z ostrza"
Wskaźnik Wz2 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym. (...) jazda na ostrze"
Wskaźnik Wz3 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zwrotnym (...) jazda z ostrza"
Wskaźnik W6 "Oznacza, że należy dać sygnał Rp1 BACZNOŚĆ





Wskaźnik W6a "Oznacza, że należy dać sygnał Rp1 BACZNOŚĆ"

Wskaźnik ustawia się przed przejazdami i przejściami przez tory wszystkich kategorii.
Wskaźnik W4 "Oznacza miejsce zatrzymania się czoła pociągu"
Wskaźnik W4 służy do oznaczenia miejsca na stacji lub przystanku do którego może dojechać czoło zatrzymującego się tam pociągu.



Wskaźnik W17 "Oznacza miejsce przy zbiegających się torach dokąd wolno zająć tor taborem"
Biało-czerwony słupek stawiany najczęściej przy rozjazdach. Nie wolno stawiać drezyn przed słupkiem (od strony rozjazdu).