graphic top
Tu jesteś: O nas » historia Kolei Drezynowej
Historia naszego drezynowania nierozerwalnie jest związana z Klubem Turystyki Kolejowej TENDRZAK. Pierwsze nasze spotkanie z drezyną ręczną nastąpiło w sierpniu 1998 roku. Wtedy to wypożyczyliśmy drezynę ze Stegny i pojeździliśmy po nieczynnej kolejce wąskotorowej na Żuławach. Drezyna była w bardzo złym stanie technicznym - słychać ją było dużo szybciej niż widać, ale to właśnie dzięki niej załapaliśmy bakcyla drezynowego.

Rok później w Gdyni odbywały się targi kolejowe TRAKO, gdzie zorganizowaliśmy pierwszy wyścig drezyn, dwa tygodnie później I Mistrzostwa Gdańska w Jeździe Drezyną na Czas. Wiosną drezyna wyjechała na kolejowe szlaki - tutaj najczęściej jeździliśmy po linii Kartuzy - Żukowo Zachodnie, czasami docierając do Gdańska Kokoszek. W 2001 roku powstał projekt Kolej Drezynowa.

Uczestnicy projektu Kolej Drezynowa od początku stawiali sobie kilka zadań:

  1. ożywienie nieczynnych linii kolejowych poprzez organizowanie na nich turystycznych przejazdów drezynami
  2. przejazd drezynami jak największej ilości linii i bocznic kolejowych w naszym regionie.


Realizując pierwsze zadanie skupiliśmy się na dwóch liniach, na których otrzymaliśmy stałe zgody na ich użytkowanie:
  • Krokowa - Swarzewo (od 2001 do 2003 roku)
  • Pruszcz Gdański - Kolbudy - Niestępowo (od 2003 roku)


Na powyższych liniach organizowaliśmy przejazdy turystyczne oraz prowadziliśmy bieżące prace utrzymaniowe przy linii.

Realizacja drugiego zadania jest dużo trudniejsza, gdyż wymaga uzyskania szeregu pozwoleń na przejazd linią oraz bardzo często odkrzaczenia i oddrzewienia linii. Ale za to przejechanie linii daje sporo satysfakcji. Zaliczyliśmy już trasy którymi już nie pojedziemy, bo zostały rozebrane - przejazd bocznicą do Polifarbu w Gdyni oraz jazdy po terenie d. elektrowni jądrowej w Żarnowcu.
1952
przy PTTK powstaje Koło nr 11 skupiające pracowników Północnej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Gdańsku

17.08.1998
pierwszy przejazd drezynami ręcznymi; trasa Stegna - Sztutowo Muzeum - Stegna; zgodę na przejazd wydał naczelnik sekcji drogowej w Tczewie; drezynę wypożyczyliśmy od toromistrza w Stegnie; organizatorem przejazdu było Koło nr 11 - Tomasz Piepiora, a uczestniczył m.in. Sylwester Herber.

14.10.1998
Koło zmienia nazwę na Klub Turystyki Kolejowej TENDRZAK, przy Oddziale Gdańskim PTTK

20-22.10.1999
pierwsza impreza drezyną normalnotorową, czyli TRAKO'99

16.01.2000
pierwszy przejazd drezyną normalnotorową, była to trasa Osowa - bocznica do lotniska - Osowa

2001
podpisanie umowy z gminą Krokowa w sprawie użytkowania linii Swarzewo - Krokowa w latach 2001-2003

29.05.2003
podpisanie porozumienia z PKP PLK ZLK o stałym użytkowaniu linii 229 Pruszcz - Łeba na odcinku od km 2,445 do km 23,569 (Pruszcz - Niestępowo)
Drezynowaliśmy już na liniach
podajemy rok pierwszego przejazdu drezynami ręcznymi


1998
Jantar Leśniczówka - Stegna - Sztutowo

2000
Gdańsk Osowa - lotn. Rębiechowo
Kartuzy - Stara Piła - Gdańsk Kokoszki - Obwodnica
Kartuzy - Miechucino
Krokowa - Sławoszyno
bocznica do blaszanki w Gdańsku

2001
Wejherowo Cementownia - EJ Żarnowiec
Sławoszyno - Swarzewo
Gdańsk Osowa - Polifarb
Stara Piła - Pruszcz Gdański
Lipowa Tucholska - Szlachta - Skórcz
obwodnica - bocznica CPN

2002
Rybno - Gniewino
Wąskotorówka cegielniana w Bysewie
Morzeszczyn - Gniew
Twarda Góra - Nowe
brama lotniska Babie Doły - ul. Złota - Gdynia Port Oksywie
Gdynia: JW5662 - ul Morska
Piaski - Wisła Most - ciąg bocznicowy Grobla

2003
Gdańsk Brzeźno - Gdańsk Nowy Port
Opalenie Tczewskie - Smętowo

2004
Miechucino - Mojusz

2005
Skarszewy - Sobowidz
Kwidzyn - Nowy Dwór Kwidzyński
Westerplatte MOSG - ul. Ku Ujściu

2006
Kartuzy - Somonino
Sierakowice - Mojusz
Kamienica Królewska - Rozłazino - km 90,5
Leźno - podstacja el.
Kopytkowo - Skórcz - Bobowo
Gostycyn - Pruszcz Bagienica - Mąkowarsko

2007
Nowy Barkoczyn - Kościerzyna
DK1 - km 3,2 oraz Żelisławki - Sobowidz

2008
Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno

2010
Braniewo Brama - Tolkmicko

2011
Borzytuchom - Bytów - Lipusz